Arxiu
maig 2008

EL PUNT 29/5/2008
ROSA M. BRAVO. L'Hospitalet de Llobregat

Un 51,5% dels catalans creu que els ciclistes no respecten els vianants
Els ciclistes reclamen en el II Congrés Català de la bicicleta un espai propi a la calçada

Més de la meitat dels catalans considera que els ciclistes no són respectuosos amb els vianants. I la percepció negativa dels ciclistes s'ha accentuat. El 2006, una enquesta realitzada pel gabinet d'estudis socials i opinió pública (Gesop), concloïa que un 64,1% dels enquestats considerava que els ciclistes respectaven els vianants. Aquest any, només un 48,5% ho creu. Però si els ciclistes respecten poc els que van a peu, els conductors dels vehicles de motor són encara pitjors: només un 32,3% dels que van sobre pedals consideren que els conductors els respecten. Els ciclistes reclamen el seu espai a la calçada.

A Catalunya, aproximadament 150.000 persones utilitzen diàriament o quasi cada dia la bicicleta. La majoria ho fa com a mitjà de transport i la convivència amb vianants i conductors no sempre és fàcil. Més de la meitat de vianants es queixen de l'actitud dels ciclistes, i prop d'un 70% dels ciclistes creuen que els vehicles de motor no els respecten. Per això, un 37,8% dels ciclistes no circula mai per la calçada, i la majoria s'ells (un 70%) perquè creuen que és insegur o els fa por. La resta dels que no van per calçada ho fan per carrils bici i per la muntanya, o bé declaren que no necessiten circular per la calçada. De la resta, un 30,8% circulen de vegades per la calçada i només un 29,2% ho fa sempre. Aquesta és una de les conclusions de l'enquesta que Gesop ha realitzat sobre una població de 1.200 persones d'arreu de l'Estat més un afegit de 208 residents a Catalunya que es va presentar ahir en el II Congrés Català de la Bicicleta, que analitzarà fins divendres, al recinte hospitalenc de la Farga, aspectes com ara la relació d'aquest mitjà amb la salut, l'educació en l'ús de la bicicleta i la imatge que se'n té en els mitjans de comunicació i la publicitat.

Xavier Corominas, director del congrés, va assenyalar que «el ciclista en general se sent cívic però té por». Per exemple, la majoria respecta el sentit de la via per on circula –un 90,5%– i es para quan el semàfor està vermell –un 74,7%–. Però més de la meitat circula per la vorera –un 14,3% ho fa sempre i un 35,2% de vegades– per por als vehicles i, en aquest sentit, Corominas reclama que «hem de buscar espais per compartir a la calçada o bé espais nous».

Tot i que Corominas recorda que els ciclistes poden circular per algunes voreres –en aquest sentit demana que s'unifiquin totes les ordenances municipals que ho regulen–, demana que la bicicleta pugui anar per la calçada tranquil·lament. «Té un dret superior als vehicles de motor perquè no contamina ni fa soroll», i confia que el pla estratègic de la bicicleta 2008/12, que la Generalitat està acabant de redactar, signifiqui canvis importants per a l'increment d'infraestructures que durà aparellat.

El president del govern, José Montilla, va explicar en la inauguració del congrés que la voluntat de la Generalitat és incrementar fins a un 60% el nombre de quilòmetres de vies ciclistes urbanes i comarcals, i afavorir la intermodalitat amb altres mitjans de transport. Montilla va remarcar la «revolució» que s'ha viscut a Catalunya en l'ús de la bici, afavorida per la implantació del Bicing a Barcelona, i va fer una crida al civisme i el respecte, tant dels conductors cap als ciclistes com dels ciclistes cap als vianants.

 

- Els usuaris són majoritàriament homes d'entre 16 i 29 anys.
- Un 74,7% dels catalans tenen alguna bici a casa.
- Un 20% va amb bici un cop a la setmana com a mínim, i un 3,5% cada dia.
- La majoria té bici de muntanya, però creix la urbana.
- Els usuaris l'agafen sobretot a l'estiu i un 22%, tot l'any.
- Els principals motius per anar amb bici són passejar i fer esport.
- La majoria de ciclistes respecten les normes de circulació i els que no ho fan és per guanyar temps o per excés de confiança.
- Salut, lleure i natura són els principals conceptes a què s'associa la bicicleta.
- Un 70% creu que hi ha espais adequats per anar amb bicicleta al seu municipi però no són suficients.
- Un 90% de la població creu que calen més espais per anar amb bici dins dels nuclis urbans i carreteres.



EL PUNT 28/5/2008
R.M.B.. L'Hospitalet de Llobregat

El segon Congrés Català de la Bicicleta obre avui les portes a l'Hospitalet

El recinte firal de la Farga, al centre de l'Hospitalet, serà escenari entre avui i divendres del segon Congrés Català de la Bicicleta, un fòrum de debat en què es tractarà la imatge de la bicicleta als mitjans de comunicació i la publicitat, la relació de l'ús d'aquest mitjà de transport amb la salut i la promoció de l'educació viària. Hi participaran unes 350 persones, que prendran part en tallers i taules rodones, i s'hi faran activitats paral·leles com una visita, dissabte, a la via verda de la Terra Alta i una festa popular de la bicicleta, diumenge al matí, a l'Hospitalet.

En el congrés es presentarà l'enquesta de percepció i ús de la bicicleta a Catalunya, que ha elaborat l'empresa Gesop. El director del congrés, Xavier Corominas, va avançar ahir que el 20% dels catalans fan servir la bicicleta almenys un cop per setmana, i que el 90% estan a favor que les administracions incrementin el nombre de carrils bici. Al fòrum participaran experts de Bèlgica, Dinamarca, Alemanya, el Canadà i el Regne Unit, que debatran amb els assistents catalans de salut i qualitat de vida, de l'ús d'aquest mitjà per la policia, de la incidència de la bicicleta en la reducció de la contaminació i de la forma d'educar els nens en l'ús d'aquest vehicle. El president de la Generalitat, José Montilla, inaugurarà el congrés i el conseller d'Interior i Relacions Institucionals, Joan Saura, el clourà.